Tromssan upea reissu 2017

Olihan se taas lähdettävä kokeilemaan onneamme Norjaan, metsästämään puuttuvaa sertiä ja tällä kertaa Tromssaan. Lähdimme matkaan jo perjantaina 16.6 heti töiden jälkeen iltapäivällä kohti Kemiä, ensimmäiseen etappiin ja yöpaikkaan hotelli Cumulukseen. Illalla vähän koiran hapsujen pesua ja muuten viimeistely jätettiinkin seuraavaan iltaan. Monta kertaa oli tullut seurailtua viikon aikana säätiedotuksia eri paikkakunnille ja uhkaavasti sadetta luvattu ja näinhän se lauantaiaamuna sitten satelikin, kun juoksentelin hakemassa autolta koirien kura-asuja, että päästiin aamulenkille. Matkaan lähdettyämme keli sitten selkenikin ja 20 astetta lämmintä koko matka Kilpisjärvelle asti. Kemistä lähdettyämme jouduimme suunnittelemaan reittiä uudestaan, kun kuulimme, että matkalla on tietöitä pitkälläkin matkaa Kolari-Muonio välillä ja löysimmekin kiertotien Ylläksentien kautta, josta iloksemme löytyi Jounin kauppa Äkäslompolosta, tuo pohjoisen Keskinen. Pysähdyimme siinä ruokailemaan ja ottamaan kuvia maailman suurimman poron kanssa.

Äkäslompolo

Pieni pysähdys vielä Sannan putiikissa, kun näimme tienvarrella kyltin, että kahvi ja munkki 0.50 e, ilmeisesti kahvihammasta jo jomotti ja näin pysähdyttiin. Putiikissa olikin kaikkea kivaa matkamuistoa ja löysin kuksat kotiinviemisiksi, sai siihen vielä nimet poltettuna, näistä olin haaveillut monta vuotta tuonne meidän kodalle. Kannatti pysähtyä.

Matkalla nähtiin paljon poroja, jotka rauhallisesti ravasivat ajotiellä tai ruokailivat rauhassa tienpientareella. Näitä oltiinkin odoteltu, kun edellisellä Norjan reissulla nähtiin vain yksi, niin nyt nähtiin tällä reissulla ihan laumoittainkin pienine vasoineen. Kilpisjärvelle saavuttiin noin ilta 7 maissa, olimme käyneet siinä välissä jo Kilpishallin kaupassa tekemässä eväsostokset ja vaihtamassa valuuttaa ja sitten etsiskelimme suurta putousta rajan tuntumassa Norjan puolella, joka kuulema kaikkien sinne menevien olisi nähtävä. No ei löydetty, ehkä jos joskus tuonne päin vielä mennään, niin sekin paremmilla koordinaateilla löydetään. Majapaikkana meillä oli Saana-tunturin vieressä oleva Kilpisjärven Retkeilykeskus, mukavat olivat pikkumökit. Iltamaisemat olivat huikeat, Kilpisjärvi vielä jäässä ja tuntureilla lunta.

Sunnuntaiaamuna olikin herätys jo kukonlaulun aikaan, 4 jälkeen soi kello ja siitä sitten noin tunnin päästä lähdimme ajelemaan kohti Tromssaa, noin 160 km olisi matkaa. Rajalla kelloa saikin kääntää tunnin taaksepäin, joten hyvissä ajoin olimme liikkeellä. Matkalla oli muitakin näyttelyihmisiä, joten letkassa ajeltiin osan matkaa. Poroja näkyi taas paljon metsiköissä ja pelloilla, mutta yksi poro meinasi väkisin hypätä auton alle, kun syöksyi vauhdilla tielle ja vain äkkijarrutus esti kolauksen. Huh, pikkasen säikäytti, kun yleensä ne ei noin poikkoile. Maisemat oli ihan huikeita, vuoria, korkeuseroja ja niitä rotkoja (jotka ahdisti 🙂 ), puroja vuorten rinteillä, kyllä niitä olisi ihastellut enemmänkin. Kameralla tuli kuvailtua, mutta ei nuo maisemat oikein välity kuvien kautta, kyllä ne on jokaisen itse koettava. Näyttelypaikalle saavuttiin noin 7 maissa ja kehät alkaisi 9:n jälkeen, joten hyvin saatiin auto parkkiin ja kävimme häkitkin viemässä valmiiksi kehän laidalle hyvissä ajoin. Telttakin oli mukana, mutta ei viitsitty sitä edes pystyttää, kun ei välitöntä sateen uhkaa ollutkaan.

Tuomarimuutokseksi oli tullut norjalainen Leif-Herman Willberg. Suomessa olemme Ralphin kanssa hänellä olleet ja tuntui silloin tykkäävän ja tykkäsi kyllä edelleenkin. Ralph voitti urokset saaden cacibin ja nyt sen himoitsemani Sertin, jolla siitä tuli sekä Norjan että Pohjoismaiden valio. Jippii!! Nartuissa sitten kisakaverimme Charlotte oli paras narttu tullen myös Norjan valioksi ja näin pääsimme vastakkain kisaamaan. Ralph oli sitten lopulta Rotunsa paras.

Olimme jo etukäteen päättäneet, että jos sattuisi niin hyvin, että pärjätään, niin emme jäisi ryhmäkisoihin ja näin sitten lähdettiinkin ajelemaan pitkää kotimatkaa pienin pysähdyksin, Norjan puolelta löydettiin vielä kiva pieni vesiputous, jossa tietysti piti koirat kuvata menestyksen kunniaksi. Kilpisjärvellä vaihdettiin vielä Norjan kruunut pois ja syönnin jälkeen nokka kohti Aavasaksaa, seuraavaan majapaikkaan Aavasaksa Experienseen. Täällä olimme yöpyneet joskus vuosia sitten Ruotsin reissulla ja pienin muutoksin oli ihan kivat mökit nämäkin. Maanantain olimme joutuneet ottamaan vapaapäivät töistä ja se menikin sitten kotimatkaan, lähdimme mökiltä noin 11 maissa ajelemaan, kävimme Haaparannassa kaupassa ja Uljualla taas pakolliset koirien kuvaukset ja lettukahvit ja siitä kotiin, niin kello oli jo yli 7. Paljon oli istumista autossa, joka tuntui, mutta ihanaa, nyt ei tarvitse ihan heti noin pitkiä reissuja tehdä vaikka kivaa olikin.

Kuvia tästä reissusta löytyy täältä.

Ralphin tyttö Luna Adatza´s Finally A Queen oli käynyt viikonloppuna match showssa molempina päivinä ja oli molemmissa Bis1. Onnea! Luna kävi myös kesäkuun alussa Kauhajoen näyttelyssä saaden Sertin ja ollen Vsp! Onnea Teija ja Luna! Viljami Adatza’s Renaissance All Over käynyt myös match showssa ollen Bis3! Mejä-kokeissa ovat käyneet Ralphin lapsista poika Rocky Wildomars Real Treasure ensimmäisessä kokeessaan AVO3 ja tytär Moira Greengrass Forbidden Romance niin ikään ensimmäisessä kokeessaan AVO2, siitä se lähtee, kohti vaan uusia kokeita.