Moletai, Liettuan reissu

Liettuaan lähdettiin Ralphin kanssa ihan vaan maskotiksi Charlottelle ja Kristalle, tykätään reissata ja oli kivaa taas välillä päästä bussireissulle. Reissuun lähdettiin jo tiistaina aamusta, kävimme katsomassa Ralphin poikaa Elvistä Mikkelissä ja sieltä sitten ajeltiin Espooseen katsomaan Jade-tyttöä. Oli kiva nähdä miten hienosti pentuset ovat kehittyneet. Jaden luona käytiin vähän lenkkeilyttämässä koiria pellolla, niin jaksavat sitten matkustella. Espoosta ajeltiin sitten Lahteen, jossa yövyimme Cumulus hotellissa. Autot sai jätetty hyvin viileään parkkihalliin, niin koirat saivat olla autossa sen ajan, kun kävimme syömässä todella hyvää ruokaa ravintola Martinassa. Illalla vähän koirapyykkiä ja siinäpä sitten huomasin, että Ralphin karvoihin kumilenksut ”pissikarvoihin” jäi kotiin, joten seuraavana päivänä ennen lähtöä oli vielä poikettava lähellä olevassa eläinliike Karvapallossa ostoksilla. Keskiviikkona huoneen luovutuksen jälkeen klo 12 lähdimme käymään vielä Roni-pennun luona kylässä ja sieltä sitten odottelemaan bussikyytiä Kärkkäisen tavaratalon pihalle, jonne automme sai jäädä parkkiin. Bussin pakkaaminen alkoi klo 18.15, häkkien lastaaminen auton sisälle ym. Aika paljon ihmisiä lähtikin Lahdesta jo kyytiin ja matkalla vielä parissa kohtaa pysähdyttiin ennen Helsinkiä ja satamaa. Laivamme Tallink Megastar lähti klo 22.30, pari tuntia kesti matka ja bussiin takaisin päästyämme ajelimme noin 10 km, jossa pidimme sitten koirien pissatustauon. Sitten alkoikin pitkähkö ajomatka yötä vasten ja ihmeekseni sainkin nukuttua ihan hyvin. Ehkä vastaisuutta varten täytyy ostella mukavampi tyyny. 🙂 Torstaiaamulla olimmekin sitten Latvian ja Liettuan rajalla, jossa pysähdyttiin ostamaan ilmeisesti joku lipetti liittyen tietulleihin. Sitten kuului rysähdys (olimme toiseksi viimeisessä penkkirivissä) ja kas bussimme perään oli ajanut rekka, ilman kuskia tosin, koska rekan kuski oli samassa jonossa kuin matkanjohtajamme. No onneksi bussiimme ei tullut mitään vahinkoa, rekkaan vaan. Perillä Vilnassa olimme puoli 11 maissa ja yövyimme hotelli Green Parkissa. Ihan kiva ja siisti hotelli, mutta pieni miinus oli kiineä suihku, joka kyllä tiedettiinkin etukäteen, niin osattiin varautua. Ennen hotelliin menoa jouduimme vielä allekirjoittamaan lapun, jossa oli mitä ei saa tehdä, esim. mennä koiran kanssa hissiin. Ilta vierähtikin sitten leväten ja akkuja lataillen sekä koiria puunatessa. Punkeista oli varoteltu ja niitähän löytyikin heti ekana iltana yksi kuollut turkin alta, olinhan etukäteen antanut Nexgard tabletin.

Perjantaina saimme koirat vietyä autoon aamupalan ajaksi ja sitten alkoikin tunnin matka näyttelypaikalle Moletaihin, se oli vanha lentokenttäalue. Meillä itsellä ei ollut telttaa mukana raahattavana vaan olimme sopineet kavereiden kanssa, että pääsemme heidän telttaansa koko viikonlopun ajan. Tavarat pystyi jättämään yöksi paikalleen, joten ei tarvinnut niitä raahailla edestakaisin. Ensimmäisenä päivänä oli vuorossa erkkari, Bird Hunting show. Tuomarina Siret Lepasaar Virosta. Kehät olivat hieman epätasaisella nurmikolla, mutta Ralph liikkui ihan kivasti ja oli lopulta Vsp, sai sertin ja Club Winner -17 tittelin. Charlotte sai myös sertin tässä näyttelyssä. Eläinlääkäriä saikin kytistellä moneen otteeseen, että saisi koirapassiin madotusleimaa, huonosti oli tavoitettavissa joka päivä ja onneksi saimme asian hoidettu jo perjantaina pienellä odotuksella. Bussimme palasi vasta klo 19 hakemaan meitä, joten päivälle tuli pituutta. Koirat nukkuivat tyytyväisenä häkeissään, mutta meillä ihmisillä oli niin kylmä. Onneksi tuli otettua bussista viltti mukaan, oli todella tarvetta sille, tuuli kylmästi ja taivas oli ihan pilvessä. Olikin ihanaa päästä sitten hotellille ja illalla olikin sitten aihetta vähän skoolata.

Lauantai olikin hieman lämpöisempi päivä, mutta edelleen viileää ja tuntui, että kurkkuun koskee ja pitikin ottaa Buranaa naamaan. Nyt kehämme oli sijoitettu vähän kauemmaksi teltasta ja kokosimmekin häkit mukaan ja menimme kehän laidalle odottelemaan tuntia ennen. Tuomarina toimi virolainen Marko Lepasaar. Näyttelyssä oli jaossa Balt Winner tittelit jaossa. Ralphilta puuttui nyt se normaali vauhdikkuus ja mentiin sillai ihan ok, ehkä väsymystä oli hiukkasen. Ralph sai excellentin, mutta jäi luokassaan toiseksi, joten näyttelymme oli siinä, luokkavoittajat vaan jatkavat. Nyt jännättiin sitten Charlottea ja se voittikin nartut ollen Vsp ja saaden toisen sertin, cacibin ja tittelin. Hieno saavutus. Veimme sitten koirat telttaan suojaan ja pääsimme syömään, löysimme alueelta todella hyvän ruokapaikan, jossa kävimmekin joka päivä. Bussi haki meidät viiden maissa ja illalla olikin vielä huoneen siistimistä, jostain syytä tämän huoneen kokolattiamattoon tarttui tosi paljon karvaa ja ei voitu siihen kuntoon sitä jättää, joten kaupasta piti hankkia ikkunalasta, jolla raaputimme koko maton läpi. Eipä ole ennen vastaavaan jouduttu. Sunnuntaina sitten aamusta olikin otettava kaikki tavarat mukaan tästä majapaikasta ja pakattava vain vähäinen määrä tavaraa viimeistä yötä varten matkalla.

Sunnuntain näyttelyssä oli tuomarina valkovenäläinen Andrey Kisljakov. Hän ei pahemmin koiria käynyt läpi käsillään eikä kauaa tarvinnut seisottaakaan. Ralph oli nyt paremmassa iskussa kuin edellisenä päivänä ja voittikin luokkansa saaden sertin ja lopulta sijoitus toinen vara-cacibin kera. Charlotte loisti kuten edellisenä päivänä ja pääsimmekin anomaan paikan päällä Liettuan valion arvoa kolmannella sertillä. Päivä oli tosi kuuma, taisi joku sanoa 27 astetta ja ihoa alkoi kuumottaa, joten varjopaikkaa olisi löydyttävä, kun telttaa ei ollut enää käytettävissä. Bussi saapui neljän maissa ja viiden jälkeen pääsimme jo matkaan. 2-3 tuntia ajeltiin ja saavuimme Latvian Bauskasiin, jossa kauppa- ja syöntireissun jälkeen pääsimme hotellille Sia Berzkalniin. Ihan viihtyisä hotelli tämäkin näin koirien kanssa. Kyllä oli väsynyttä porukkaa ja ei tarvinnut unta houkutella. Maanantaiaamuna sitten lähdettiin 8 aikoihin ajelemaan kohti Tallinnaa. Rajan tuntumassa pysähdyimme vielä halpojen viinaksien ostoon, ne kuka halusi, me päätimme kuitenkin ulkoiluttaa tässä vaan koiria. Ehdittiin vielä käydä syömässä satamassa ennen laivaan menoa ja käyttää koiria jalottelemassa. Laivamme Tallink Star oli vähän myöhässä, johtuiko sitten Helsingin päässä olleesta poliisioperaatiosta Megastarilla vai mistä, mutta klo 19 maissa olimme perillä Helsingissä. Siitä sitten porukkaa pudotellen lähtöpaikkoihin ja Lahteen saavuimme noin klo 21. Auton pakkausta, iltapalan ostoa, koirien syöttöä ja matkaan kotia kohti, kotona olimme vähän ennen 1 yöllä.

Olihan mukava reissu, tuli nauraa rätkätettyä monen vuoden edestä, kiva reissuporukka. Näiden monien bussireissuvuosien aikana koettuna tosin monet koirat olivat ihmeen haukkuvia ja räyhäävän oloisia useassa rodussa. Todettiin vaan, että kylläpä meillä oli kunnon reissukoirat, niin helppoja. Flunssa tuli tuliaisiksi johtuen ehkä paleltumisesta ensimmäisenä päivänä tai sitten bussin ilmastoinnista. Kivaa oli ja reissua taas pukkaa piakkoinkin.

Viikonlopun aikana saimme jännittää myös Suomen kehissä olevia kasvatteja ja Ralphin lapsosia. Raumalla Ralphin tyttö Ulla Lo’cust Dreaming Fantasy oli Rop saaden sertin ja tullen myös Suomen valioksi! Onnea Tuija ja Ulla. Samaan aikaan Kerimäellä Ralphin tyttö Luna Adatza’s Finally A Queen sai toisen sertinsä ollen Vsp! Onnea Teija ja Luna.