Matka Riikaan -16

Riikaan matkamme läheni ja pitkin viikkoa jo matkalaukkuun tavaroita keräiltiin, että torstaina töistä palattua ei tarvitsisi pahemmin pakkausta tehdä ja koirakin oli pesty jo keskiviikkona. Jos vaikka pääsisi ajoissa nukkumaan, kun kotoa lähtö olisi huonon kelin vuoksi jo 00.45. Parin tunnin unilla minä pääsin kuitenkin matkaan kohti Pieksämäkeä. Matkaan lähtisi Ralphin lisäksi Charlotte ja Ralphin lapset Viljami ja Luna. Tästä eteenpäin kaikki ei sitten mennytkään suunnitelmien mukaan. Matka-automme päättikin sitten oikutella jäädyttäen toisen takarenkaan ja sillä oli mahdotonta ajaa. Siinä sitten mietittiin mitä tehdään, lähdetäänkö pienemmällä vara-autolla, mutta onneksi tunnin taistelun jälkeen rengas napsahti auki ja pääsimme matkaan. Tosin aikataulumme heitti nyt siis tunnilla, huolena miten ennätetään laivaan, joka lähtisi 7.30. Alkumatka oli yhtä matelua lumisateen ja pöllyävän lumen takia, tietkin vaikuttivat tosi liukkaille. Yritin matkalta soittaa laivayhtiön eri numeroihin, mutta kaikissa vastasi automaatti ja vasta 8 aikaan saisi puhelinyhteyden. Ei auttanut kuin luovuttaa, emme ehdi laivaan. Voi se pettymyksen tunne, mutta sitten ajateltiin, että kyllähän me nyt jollain laivalla sinne ennätetään, kun seuraavana päivänä kehä alkaisi vasta iltapäivällä. Satamaan päästiin ruuhkan keskeltä 7.35 eli melkein laivan perävalot näkyivät. Tallinkin tiskille suunnattiin epätoivoisina ja saatiin kuin saatiinkin onneksemme paikka seuraavalle lähdölle 10.30, 35 euroa toki jouduttiin vaihdosta tekemään, mutta se oli pieni hinta siitä, että reissuun päästiin. 20 min ennen kuulema olisi vielä päästy laivaan. Odotellessa saimmekin koirat hyvin jaloiteltua ennen pitkää ajomatkaa.

Tallinnaan saavuttuamme suuntasimme eläinklinikalle ottamaan nuorisolle matolääkkeet, vanhemmilla olikin 28 vrk sääntö voimassa vielä. Keli oli onneksi matkalla hyvä, suht kuivat tiet, mutta liikenne vain ihmetyttää edelleen baltiassa, ohitelleen molemmilta sivuilta ja vauhtia kyllä piisaa, tosin tilaakin sitten annetaan tarvittaessa.  Hotellimme Rigassa oli Best, todella viihtyisä, ainoastaan miinusta, että koiria sai ottaa huoneeseen vain kaksi. Meilläkin oli siis kaksi yhden hengen huonetta varattuna, kun kaksio neljän koiran kanssa siis ei tullut kyseeseen. Olimmekin ihan hyvissä ajoin hotellilla ja onneksi sen verran puhdasta lunta oli pihalla ympärillä ettei koiriakaan tarvinnut pahemmin suojella. Illalla vähän hapsupesua ja sitten kunnon yöunet tai no minä sain, mutta monia tuntui häiritsevän nuo yölliset kopinat ja äänet, koirien haukunta aamusta, sen verran ohuet rakenteet vissiin. Aamulla sitten aamupalan jälkeen kävimme pyörähtämässä näyttelypaikalla ja hakemassa numerolaput, niin ei tarvinnut niin aikaisin sitten paikan päälle lähteä, kehien piti siis alkaa vasta 15.40. Kerettiin vielä torkutkin ottaa. 🙂

Lauantaina siis oli 8-ryhmän näyttely, tuomariksi oli vaihtunut Vera Smirnova. Junnuissa Viljami voitti luokkansa ja sai juniorisertin, Ralph sai eri1 sa:n ja näin paras uros luokassa kisasivat isi ja poika. Ralph oli valmiimpi, joten se pu1 ja Viljami pu2. Ralph sai myös sen toivomamme Sertin ja näin siitä tuli sekä Latvian että Baltian valio. Arvostelu oli kirjoitettu venäjäksi, joten se jäi arvoitukseksi. Nartuissa Luna voitti junioriluokan ja myös juniorisertin. Charlotte myös pääsi paras narttu luokkaan ja se olikin lopulta pn2 ja minä Lunan puikoissa pn3. Kovasti tuomari kehui Lunaa, että tästä hän tykkäsi näistä kaikkein eniten, mutta on niin nuori vielä, 10 kk. Ralph sitten lopulta VSP vaikean valinnan jälkeen. Charlotte, Luna ja Viljami muodostivat näyttelyn kauneimman kasvattajaluokan sekä Luna ja Viljami olivat näyttelyn toiseksi kaunein pari.

img_3730 (Photo: Alex Waldvogel)

Näyttelyn jälkeen suuntasimme syömään yhdessä kavereiden kanssa Lidoon, aivan mahtavaan ruokapaikkaan, joka on nähtävyys jo itsessään ja niin hyvää ruokaa! Yleensä käyty linja-autoporukan mukana, niin parkkipaikkameininki meinasi tuottaa harmaita hiuksia, 35 sentiä pitäisi maksaa jonnekin, mutta onneksi joku paikallinen huomasi ihmettelymme ja neuvoi kassalle maksusta. Ruuan maksun yhteydessä sai siis parkkikolikon.

Mahat täynnä palasimme hotellille rentoutumaan seuraavaa päivää varten. Nyt kelikin jo muuttui vetisempään suuntaan ja kurapuvuille oli tarvetta. Sunnuntaina oli vuorossa kv.näyttely Balt Voittaja. Kehät alkoivat 11 aikaan ja tuomarina Elena Ruskovaara. Viljami sai tällä kertaa parikseen vanhemman ja valmiimman uroksen ja sijoittuikin sitten toiseksi, mutta sai onneksi juniorisertin, kun ensimmäinen oli jo valio. Ralphikin voitti valioluokan sa:lla ja paras uros luokassa sijoitus hienosti pu2 ja vara-cacib. Arvostelu: ”Exc. type. V. nice proportions, ribcage, a bit strongish type of skull. Nice eyes, beautiful lips, correct topline both when standing and moving. Exc. powerful rear V. nice movement, nicely presented.” Nartuissa sitten Luna voitti luokkansa ja sai myös juniorisertin sekä Balt juniorivoittaja tittelin. Sijoitus paras narttuluokassa kolmas  ja Charlotte meidän edellä toinen, jolle vara-cacib muuttuu cacibiksi, serti jäi tosin vielä uupumaan. Näyttelyn jälkeen lähdimme hetimmiten ajelemaan kohti Tallinnaa, yöpyminen Viru-hotellissa. Olin joskus kauan sitten ollut yhden yön Virussa ja muistelin, että hyvä paikka on koirienkin kanssa. Parkkitalo tosin tuotti meille vaikeuksia, ei meinattu löytää hissille ja taidettiin ajellakin vähän vastavirtaan, mutta löysimme tiemme ulos. 16. kerroksesta oli hulppeat maisemat ja oli niin hiljaista, kun saimme vielä käytävän päätyhuoneiston. Kaikki saimme nukuttua viimeisen yön niin hyvin. Laivamme lähtikin sitten 10.30 ja kotona olimme 19 maissa. Mukava ja vähän liiankin tapahtumarikas matka, mutta tämäkin matka jäi taatusti mieliin. 😉