Liettuan reissu

Jo jonkin aikaa on ollut mielessä, että haluaisin lähteä Ralphin kanssa käymään Liettuassa koiranäyttelyssä ja nyt sattui kohdalle sitten mielenkiintoiset tuomarit, niin olihan sitä vihdoin reissuun lähdettävä. Vilnassa siis järjestettiin 19-20.12.15 kaksi kv. näyttelyä Vilnius Winter ja Christmas Cup -15. Lähdimme perjantaiaamuna aikaisin ennen 5:ttä ajelemaan kohti Helsinkiä, Minnan ja Sonja kultaisen kanssa. Alkumatka oli hyvinkin talvista ajella, mutta muuttui sitten vesisateeksi, jota jatkui perille asti. Laivamme Tallinkin Superstar lähti puoli 11 ja pari tuntia matkassa meni nopeasti shoppaillessa ja kävellessä pitkin poikin laivaa, pysyttiin liikkeessä, kun pitkä matka istumista olisi edessä. Tallinnassa satamasta lähtiessä oli ruuhkaa ja taisipa 30 km:ssa mennä aikaa 1.5 tuntia, mutta sitten matka alkoi kulkea sujuvammin. Latvian puolella tuli tunnin verran viivästystä, kun kaikkea näköjään voi sattua liikenteessä, mutta ehjinä selvittiin Liettuan puolelle lopulta. Rekkaliikenne oli Liettuan puolella aika vilkasta ilta-aikaan ajettaessa. Perillä olimme Vilnassa Karolina hotellissa klo 22 eli 600 km takana istumista, niin pikkasen peffassa jo tuntui. Hotellissa olin joskus aikoinani  bussireissulla käynyt, ihan edullinen siisti hotelli. Huoneemme oli viidennessä kerroksessa ja ehkä oli uudempaa kerrosta, kun joillakin tutuillamme alemmissa kerroksissa tuntui olevan esim metalliavaimet, kun meillä taas avainkortit ja hälytys ovessa, rupesi piippaamaan jos ovi jäi raolleen. Seinät olivat aika ohuet ja äänet vähän alussa häiritsi, mutta väsymys alkoi painaa ja puolenyön aikaan pääsimme nukkumaan. Koiratkin olivat säilyneet puhtaina reissussa, niin ei tarvinnut niitäkään puunailla. Ralphikin tykästyi kivaan nojatuoliin, tosin kyllä se minun tyyny vei voiton lopulta.

Aamulla ei ollut aikaista herätystä, kun meidän arvostelut olivat vasta 11 jälkeen. Menimme vielä aamupalalle kaikessa rauhassa, kaikki muut koiraihmiset olivat tainneet jo käydä ja lähteä näyttelypaikalle, tyhjää oli ravintolassa.  Näyttelypaikkana oli Litexpo-halli ja matkaa sinne oli hotellilta vain 2.5 km. Hallissa oli hyvin matotettu kehät, ei tarvinnut pelätä, että matto rullautuisi, hyvät teippaukset. Tuomarina meillä toimi Tamas Jakkel ja sprinkkuja oli ilmoitettuna 18 kpl ja suurin osa suomalaisia, tosin jokunen oli jäänyt pois. Olin ilmoittanut Ralphin käyttöluokkaan ja voitimmekin oman luokkamme, joten saimme luokkasertin ja pääsimme kisaamaan isosta eli N sertistä, jolla valioituisi ja cacibista valioluokan voittajan kanssa. Ralph voitti ja siitä tuli näin Liettuan muotovalio eli tavoite saavutettu ja pääsimme sitten myös parhaana uroksena kisaamaan ropista. Ropista kisasivat juniori uros ja narttu sekä cacibin saanut narttu ja Ralph. Narttujen parhaasta tuli lopulta Rop ja Ralphista Vsp! Arvostelusta ei valitettavasti saanut mitään selvää. Toimistossa onneksi sai helposti anottua valionarvon, niin ei tarvitse postin kautta sitä hoidella, diplomi olisi valmis seuraavana päivänä.

Kävimme vielä pyörähtämässä kasvattajaluokassa isossa kehässä, mutta ei tullut sijoitusta, joten pääsimme lähtemään hotelliin. Hotellille saavuttuamme kävimme ravintolassa syömässä mitä parhainta lohiruokaa valkoviinikastikkeessa ja jälkkärinä lämmin suklaakakku jäätelön kera, kielen vei ihan mennessään. Vähän ruuan sulatusta ja sitten olikin pakko jo koiran mahanaluskarvat pesaista, onnistui se onneksi kylpyammeessakin. Sitten laivalta ostetun kuoharin poksautusta uuden valion kunniaksi ja ulkonakin alkoi sopivasti ilotulitusta näkymään.

Sunnuntaiaamuna menimme samoihin aikoihin näyttelypaikalle, mutta nyt tuntui, että tilaa oli kehän laidalla vähemmän. Muistin hakea diplominkin toimistosta ennen kehän alkua. Kehä pysyi samana, tuomariksi vaan vaihtui Henric Fryckstrand, tunnettu kultsukasvattaja Ruotsista. Lopputulos sama kuin edellisenä päivänä, saimme sertin ja cacibin ja Ralph oli hienosti Vsp! Arvostelukin oli hieno: ” Attractive male. Beaut. head, lovely eyes. Nice neck which is well set on. Good shoulders. A bit narrow in front. Nice bone. Exc. substance. V.g topline. Strong quarters. Moves with exc. drive and style. Lovely coat. Well presented.”

Kehän jälkeen kiirehdimme matkaan Tallinnaa kohden, kun hotellivarauksemme oli vahvistettu klo 21 saakka. Pääsimme lähtemään vasta puoli 3 maissa, joten jouduimme matkalla soittamaan ja kysymään onnistuuko myöhäisempi saapuminen ja olihan se onneksi ok. Paluumatka sujuikin ripeämmin, kun tietkin olivat kuivat ja osan matkasta saimme kulkea valoisaan aikaan. Jotain ihme dieseliä tankkasimme vielä Liettuan puolella ja se vain tuntui matkan edetessä lisääntyvän tankissa. Tallinnan hotelliin Dzingeliin saavuimme noin 22.30. Maanantaiaamuna laiva lähti vasta puoli 11, joten sai ihan rauhassa heräillä ja käydä aamupalalla. Tuulta oli luvattu merelle ja laivalla kuulutettiinkin huonosta kelistä ja kehoitettiin liikkumaan varovasti, mutta oli kyllä lopulta aika laimeeta keikutusta ainakin minusta. Sitten ajomatkan loppurutistus pienellä pysähdyksellä Lahdessa, kotiin saavuin klo 19. Kokonaisuutena hieno onnistunut reissu pientä sattumaa lukuunottamatta ja tavoitteetkin tuli saavutettua Ralphin kanssa.

Nyt hiljennytään joulun viettoon, syödään tuliaissuklaat ja toivotaan mukavia ulkoilukelejä koirien kanssa.