Viron matkailua

Viroon päätettiin lähteä pitkästä aikaa näyttelyyn, tällä kertaa Rakvereen. Lähdimme perjantaiaamuna vappupäivänä 1.5  Ralphin ja Estellen kanssa matkaan ja otimme matkalta vielä kyytiin kolmannen koiran emäntineen. Ajomatka meni rattoisasti ja satamaankin osattiin jo aika sujuvasti ;), ei tehty sight seeingiä, laivamme lähti 14.30, joten ihan hyvin jäi vielä aikaakin. Tallinnassa oli hyvä ilma, kun lähdettiin ajelemaan kohti Rakverea, noin 100 km Tallinnasta itään päin, mutta perille päästyämme alkoikin jo luvattu tihkusade tai oikeastaan sääennustuksen mukaan pitäisi tullakin koko viikonlopun sadetta. Se ei onneksi toteutunut vaan aurinko paistoi kivasti päivisin. Näyttely oli onneksi kuitenkin sisätiloissa urheiluhallissa. Rakvere oli kiva pikku kaupunki ja olisi ollut kivaa kierrellä vähän enemmänkin ja käydä esim. linnoitusta katsomassa, mutta se jäi vielä.

Hotellimme Wesenbergh oli myös mukava ja viihtyisä, jonne voisi mennä toisenkin kerran. Olimme varanneet sviitin, jotta sovimme kaikki kolme samaan huoneeseen ja koirillakin olisi enemmän tilaa, oma saunakin oli, mutta jäipä lämmittämättä tällä kertaa. Kattoikkunakin meillä oli ja siitä mukavasti näki oliko tulossa sadepilviä ja öisin tosin kuulin kyllä sen rankkasateenkin, kun oli sänkyni kohdalla.

Ralphilla oli siis kaksi ihanaa tyttöystävää mukana, joilla toisella parhaat juoksupäivät ja mietittiin miten pärjätään, mutta hyvin sujui yhteiselo. Välillä pidettiin yhtä aikaa vapaana, kun kolme silmäparia piti silmällä ja yöksi sitten häkkiin vuorotellen. Kovin oli rakkautta välillä ilmassa ja vähän yritystäkin, mutta silmäparit olivat tarkkana. Ralph ei onneksi muuten sitten reagoinut häiritsevästi, ei vinkunut häkissäkään nartun perään, herrasmies.

Näyttely alkoi lauantaina vasta iltapäivällä, joten saimme rauhassa tehdä aamutoimet ja käydä aamupalalla. Näyttelyyn ei ollut hotellilta kuin reilu kilometri eikä tavaroiden roudasmatkaakaan tullut pitkälti, ihan hallin viereen päästiin molempina päivinä. Urheiluhallissa oli jännä kuminen alusta, joten ei ollut koirille liukas. Tuomarina toimi Tatiana Romanovskaya ja arvostelusta ei mitään käsitystä, kun venäjänkielinen. Ralph sijoittui paras uros luokassa toiseksi ja sai Sertin ja tuli näin ollen Eestin valioksi. Estelle sijoittui paras narttu luokassa myös toiseksi ja sai Sertin ja tuli myös valioksi. Pääsimme anomaan valionarvot paikan päällä, joten postia sitten vaan odotellaan. Näyttelyn jälkeen lähdimmekin sitten viemään tavarat hotelliin ja etsimään ruokapaikkaa, nälkä alkoi jo kurnia. Löysimme google haulla Aqvahotel nimisen kylpylähotellin, jossa upea ravintola. Ihana sisustus isoine pitkine kala-akvaarioineen, kattolamput ym. Päätimme aterioida oikein kunnon juhla-aterian, alkupalat ja pääruoka, jälkiruoka jätettiin tosin välistä, kun olimme hetkeä aikaisemmin shoppailleet Daim-kakun ostoskeskuksesta iltaevääksi. Virossahan on monessa kaupassa aivan uskomattomia kakkuja ja leivonnaisia, ihan ymmyrkäisenä olemme ihailleet niitä.

Lauantai-iltana vähän turkkien siistimistä ja sitten olimmekin jo sen verran väsyneitä, että aikasin nukkumaan, kun sunnuntaina kehät alkoivatkin jo heti 10:ltä. Tuomarina toimi Milosava Matejevic. Hänen arvostelunsa Ralphista: ”Correct headlines, bite. Good earplacement. Correct topline. Chest well developed. Correct angulation and movement.” Sijoitus sama kuin edellisenä päivänä PU2. Estelle voitti sitten luokkansa ja oli paras narttu ja lopulta VSP. Olimme miettineet, että jos pääsemme ajoissa näyttelystä, niin voisimme yrittää lähteä ajamaan Tallinnaan pikaisesti ja yrittää saada vaihdettua laivaliput jollekin aikaisemmista lähdöistä. Olimme perillä Tallinnassa noin puoli 1 aikaan, mutta autopaikkoja ei enää ollut sille päivälle saatavana, joten ei auttanut kuin odotella puoli 8:aan. Ruokapaikan etsintää ja kaupunkikierrosta ja koirien kanssa ulkoilua suunniteltiin. Lido ruokapaikka löydettiinkin suht läheltä, tämän tyyppiseen ruokailuun ollaan päästy Latviassa ja Liettuassa, mutta oli ilo löytää se myös Tallinnasta. Siellä kuljetaan tarjottimen kanssa eri ruokapisteissä ja pyydetään mitä halutaan, niin annostelevat lautaselle. Sitten vain kuljetaan kassalle. Annokset ovat aika isoja ja täyteen itsensä niillä saa aika nopeasti ja ne jälkiruuat, ahhhh!!

Laiva olikin taas sitten tupaten täynnä ja kun viimeisten joukossa pääsimme autoinemme laivaan, niin turha oli haaveillakaan mistään istumaan pääsystä, onneksi ei tarvinnut enää syödä tai olisi joutunut senkin tekemään seisaallaan tai lattialla istuen. No löysimme sitten vapaan käytäväpaikan bisness luokan edestä, jossa toivoimme fifin toimivan, että aika menisi rattoisasti, mutta ei sekään sitten toiminut. Aikamme lattialla istuttuamme pääsimme vielä ylöskin paikat puutuneina ja pakolliset shoppailut suoritettua. Kotimatka olikin sitten pitkä taisteltuamme väsymystä vastaan. Kotiin saavuinkin sitten 3:lta yöllä. Mukava reissu hyvässä seurassa.

Mejäkuulumisiakin tuli viikolla, että ensimmäiseen kokeeseen en saanut paikkaa, mutta toiseen sitten sain Rautalammille.