Reissaajat pohjois-Ruotsissa

Olimme Kristan kanssa suunnitelleet reissua pohjois-Ruotsiin omalla autolla jo jonkin aikaa ja nyt sitten toukokuussa toteutimme suunnitelman. Mukaan lähtisi Ilona ja Ralph. Ruotsissa löytyikin kaksi näyttelyä samana viikonloppuna, 17.5 pidettävä 8-ryhmän näyttely Skellefteåssa ja 18.5 Piteån kaikkien rotujen näyttely. Matkaan lähdimme perjantaina aamulla niin, että olimme Kuopiossa viime hetken asioilla 9 jälkeen ja siitä sitten Iisalmen kautta kohti Torniota ja Haaparantaa. Matkalla vielä pysähdys Uljuan altaalla, jonka halusin näyttää Kristalle, kun kauan kauan sitten kultaisennoutajani Johanneksen kanssa on siellä käyty poseeraamassa valokuvissa. Matka jatkui hyvässä säässä ja perille saavuimme noin puoli 7 aikaan illalla, sitä Ruotsin aikaa, kun matkalla vasta muistimme, että kellostahan lähtee tunti pois :).  Hotellin olimme varanneet Piteåsta, josta oli sitten vain noin 70-80 km Skellefteåån. Hotellimme oli rauhallisella alueella oleva Furunäset  Hotell & Konferens, kuulema entinen mielisairaala, joten sopiva paikka meille koirinemme :). Hotelli oli vain kaksikerroksinen, mutta sitten niitä pitkiä käytäviä riittikin runsaasti. Huoneet olivat ihan tilavat ja mukava rauhallinen hotelli oli muutenkin, voisi toisenkin kerran sinne mennä, oli runsaasti viheraluetta ja ranta lähellä.

Ensimmäinen ilta hotellissa ei mennyt ihan rentoutumisen merkeissä, kun karmea yllätys paljastui ottaessani näyttelymanttelia pois Ralphilta. Miten sen kaula- ja niskakarvat ympäriinsä olivatkin värjäytyneet violetiksi, apua taisi päästä monta kertaa suusta. Siinä sitten ihmeteltiin alkujärkytyksen jälkeen, että mikä on voinut aiheuttaa ja todennäköisesti manttelin huppuosan kiristyskohdasta on väri lähtenyt. No ei auttanut kuin mennä etuosan pesulle ja onneksi se väri lähti sitten pois,  voi mikä helpotuksen huokaus. Kotona nimittäin jo valmistautuminen ei mennyt ihan putkeen, päätin pestä valkoisen koiran shampoolla tassut ja kuinka ollakaan ne värjäytyi vihreän keltaiseksi, liekö ollut jo vanhentunutta ainetta ja en saanut toistetulla pesullakaan täysin puhtaaksi, mutta onneksi ne sitten jotenkin haalistui eikä enää härinneet.

Lauantaina aamulla puoli 8 aikaan suuntasimme Skellefteåån, jossa pidettiin SSRK:n eli spanieli ja noutajakerhon näyttely. Tuomarina oli Sara Nordin. Saimme uutukaisen telttamme kehän laidalle, hyvä niin, koska päivästä tuli todella lämmin, tuulenpuuskat tosin riepottelivat telttoja. Kehät olivat hyvän kokoiset nurmikentät ja tunnelma kehän laidalla oli mainio. Ralph voitti nuorten luokan ERI:llä ja sai myös SA:n ja lopulta upeasti pu2 vara-sertillä. Arvostelu oli hieno ja tuomari kehuikin jälkeenpäin Ralphin etuosaa, että harvoin kuulema näkee sellaista ja oli urosporukan paras tänään. Kristan Ilona oli paras narttu 3 ja sai myös vara-sertin. Saimme näyttelypaikalla uusia tuttuja, joilta tuli hyviä neuvoja ja saimme myös seisotuskuvia otettua. Illalla sitten ohjeiden mukaan päätimme leikata hieman korvakarvojen pituutta, taisi lähteä jopa 5 cm yhteensä. Mutta nyt on kyllä niin hienot korvat, että tykkään.

arvostelu

IMG_1530photo: Tina Bergan

IMG_1518Photo: kennel High Score

IMG_1517Photo: kennel High Score

Kun lähdimme palaamaan takaisin majapaikkaamme Piteåån, niin alkoi hieman sadella ja aiottu maisemien kuvaustuokio siirtyi illemmalle. Päästiin tosiaan palaamaan hyvissä ajoin hotellille rentoutumaan, torkkujen ja herkuttelun aikana oli sadekin lakannut ja päästiin katsomaan auringonlaskua rannalle.

Sunnuntaiaamuna sitten lähdimme hotellista noin puolen tunnin päähän näyttelypaikalle, ei onneksi tarvinnut kovin aikaisin vielä mennä vaan lähdimme noin puoli 9 aikoihin ajelemaan. Helteinen päivä tiedossa ja nyt ei saatukaan enää telttapaikkaa vaan päädyimme hiekkakentän laidalle häkkeinemme. Tuomarina oli Anne Buvik Norjasta, joka ei sitten tykännyt Ralphista oikein ollenkaan. Turkkikin oli vääränlainen villainen käyttökoiralle, kun valutteli sormiaan pitkin Ralphin jalkahapsuja ja pöksyjä 😉 ja pääkin oli hänelle liian raskas, joten tuloksena oli ERI ja sijoitus toinen nuorten luokassa.  Arvostelu: ” Maskulin hane, trevlig storlek, lite tungt & skinnigt huvud. Fin hals & skuldra, lite rak i överarm. Kraftig vinklad bak. (Skrar?) för mycket i topline. Ganska bra bröstkorg. Rör sig med bra påskjut, kunde haft bättre steg fram. Bra ryggpäls bähenget förulligt i sin struktur. Trevlig temperament.” Sitten jännäsimme muita suomalaisia, mutta myöskään heille ei tänään suotu oikein menestystä. Päästiinkin sitten pitkälle kotimatkalle ihan hyvään aikaan puoli 2 maissa. Suomen puolelle päästyämme pidettiin sitten muutamia pysähdyksiä ja koirien huoltotaukoja, matka meni rattoisasti ilman mitään pahempia väsymyksiä ja kotona oltiinkin sitten yöllä puoli 1 maissa.

Tuli bongailtua tällä matkalla vaikka mitä ”erikoisuuksia” ja oli pakko kuvailla, kuten kunnon turistit kaikkea, mitä ei Suomessa ole. Näyttelypaikalla kiinnitti huomiota myös yleinen kannustus rodussamme, joka luokassa kilpailuluokassa taputettiin, kun koirat juoksivat. Sitten aina kun kehään tarvittiin jotain, niin kehäsihteeri nosti keltaisen lipun ”salkoon” ja pian kiiruhti tyttöset paikalle koreineen ja kävivät hakemassa sitten tarvittavaa esim. juomista. Kielitaitoa etenkin puhumisen suhteen on saatava parannettua, ruotsi ei suju eikä oikein englanti, kielen päällä on paljon mitä pitäisi sanoa, mutta ne ei jostain syystä vain tule ulos asti tai sitten nämä kaksi kieltä tulee sekaisin. Vai onko se elekieli se paras kieli.

Tulevaisuudessa sitten uusia suunnitelmia länsinaapuriin päin, oli sen verran kiva reissu.