Tallinnan reissua 17-18.8.13

Tämän kesän viimeinen reissu suuntautui Tallinnan kv. näyttelyyn. Mukaan matkaseuraksi lähti minun ja Kristan kanssa Eija ja Bichon Frise Emppu. Auto olikin taas täynnä tavaraa ja omista koiristamme mukana olivat Ralph, Enya ja Ilona. Matka meni tosi rattoisasti ja nopeasti. Tallinnaan päästyämme menimmekin suoraan näyttelypaikalle ja jätimme Eijan sinne Emppunsa kanssa omaan majoitukseensa ja lähdimme suuntaamaan omaan hotellimme Dzingeliin. Perillä olimme klo 23 jälkeen ja ennätimme tavarat hilata 7. kerrokseen ja koirat hakea ja juuri kun aloimme syöttää niitä, niin alkoi käytävällä hälytyskellot piristä. Kurkistin ovesta, että mitä tapahtuu, niin monta unenpöpperöistä päätä ilmaantui myös oviaukkoihin. Eihän siinä auttanut kun ottaa koirat mukaan ja tärkeimmät olkalaukut ja alkaa laskeutua nuo 7 kerrosta hotellin takapihalle, onneksi oltiin vielä täysissä pukineissa, sen verran viileää jo yöllä oli. Aika tungos alkoi siellä jo olemaan ja tuttujakin löytyi, muutamia päitä vielä hotellin ikkunoista kurkki, joilla ei tuntunut olevan kiirettä tulla ulos. Ilmeisesti oli sitten väärä hälytys tai joku oli tahallaan aiheuttanut hälytyksen, mutta päästiin noin 15 min päästä takaisin sisälle ja kiipeämään taas nuo portaat. Onneksi aamulla sai nukkua pitkään kun kehät alkoivat vasta puolen päivän jälkeen. Tai niinhän minä luulin että saa nukkua, Ralphilla on jotenkin nuo ensimmäiset yöt aina kovin toimeliaita, ei malttaisi nukkua vaan kantaa kenkää, katsoo ikkunasta jne…ilmeisesti ajattelee että eihän tänne nukkumaan ole tultu.

Hotelli oli noin 7 km päästä keskustasta ja näyttelypaikasta eli koirien kanssa siellä hyvät ulkoilupaikat. Hissejä oli vain kolme ja ne aika hitaita, joten monesti sitten koiran kanssa nopeammin pääsi kulkemaan rappusia pitkin, jotka tosin parin päivän jälkeen rupesivat jo tuntumaan pohkeissa. Aamupala yllätti, se oli tosi runsas ja hyvä.

Näyttelypaikka oli Kalevi Keskstaadionilla, mukava näyttelypaikka viheriöllä. Ystävämme olivat menneet paikan päälle jo heti aamusta ja saivatkin hyvän telttapaikan heti kehän laidalta. Ensimmäisenä päivänä oli tuomarina irlantilainen Diane Stewart-Richie. Seurasimme aiemmin jo 7-ryhmän rotuja, joita hän arvosteli tosi tiukasti, Eh:ta tuli tosi paljon, joten hiukkasen rupesi jännittämään. Sadekin alkoi ennen arvostelumme alkua, mutta sehän yleensä tietää hyvää, A-teamin keli. Ralph esiintyi taas hienosti ja sai excellentin ja sen kolmannen ja viimeisen juniori sertinsä ja tuli näin eestin juniorivalioksi. ”Good proportion, topline. Exc. quarters and feet. Very typical for breed. Not so good expression. A little steep on shoulder, moves good.” Saatiin myös SA ja lopulta Ralph myös voitti urokset. Kun narttujen juniori ei saanut excellentiä niin Ralphista tuli myös Rop-juniori. Sitten alkoikin jännittävät hetket, Enya ja Ilona vuorossa. Ilonasta tuli paras narttu saaden cacibin ja siltä siirtyykin tämä sitten toiseksi tulleelle Enyalle, joka sai vara-cacibin ja myös sertin eli saa titteleihinsä lisäykset eestin valio ja kansainvälinen valio. Ralph ja Ilona olivat siis vastakkain Rop-kehässä, Ilona oli Rop ja Ralph Vsp. Esitimme myös Rop-kasvattajaluokan, jossa olivat Ralph, Enya, Ilona ja Lady. Krista osoitti vielä rohkeutta esittämällä pariluokan kahden blondin Ralphin ja Enyan kanssa, ilman mitään harjoittelua ja täytyy sanoa, että hyvin suoriutuivat ilman kommelluksia ja heidät palkittiin myös Rop-parina.

1239617_10200995933435414_1042697495_n

Eli isoon kehään suuntasimme koiriemme kanssa. Ralph osallistui Bis-juniorikisaan, jossa oli taas paljon ikätovereita monesta rodusta ja tuomari vähensi ja taas vähensi, kunnes lopulta meitä oli jäljellä enää neljä parasta. Ralphista tuli näyttelyn kolmanneksi kaunein juniori. Kasvattajaluokassa, parikilpalussa eikä Ilonalle tullut sitten sijoitusta. Eijan Emppu menestyi upeasti voittaen 9-ryhmän ja lopulta oli näyttelyn toiseksi kaunein koira.

1185558_517337838341030_22450268_n

Nälkäisinä lähdimme kohti hotellia ja matkalla päädyimme Heselle hampurilaiselle ja kauppaan ostamaan iltaa varten herkkuja. Fresita meillä oli jo laivalta ostettuna, oli aihetta juhlaan tämän päivän jälkeen niin löysimme kaupasta Brita-kakkuakin. Illalla vielä alkoi kuulua taivaalta poksetta ja ryntäsimme ikkunaan niin olihan siellä ilotulituskin meidän kunniaksi 😉

Toinen päivä valkeni jo aurinkoisena ja kehä alkoi taas vasta puolen päivän jälkeen, niin sai aamulla tehdä lähtöä ihan rauhassa. Tuomarina oli irlantilainen Sinead Taggart. Ralph sai tänäänkin excellentin sa:lla ja oli myös paras uros ja rop-juniori. ” Lovely 12 m old male, classic outline. Lovely head, expr, earset, front, topline. Well ang. Moved beautifully.” Nartuissa voiton vei virolainen koira, Ilona tuli toiseksi ja Enya neljänneksi. Ralphista tuli tällä kertaa Rotunsa paras, samoin kasvattajaluokka oli rop ja Ralp-Enya oli rop-pari.

Kauaa ei tarvinnutkaan odotella kun ryhmäkehät alkoivat ja Ralphin uurastus jatkui auringon lämmittäessä kiitettävästi. Juniorikisassa pääsimme jatkoon, mutta ei sijoitusta. Kasvattajaluokka sijoittui hienosti Bis-4 pallille. Parikilpailuun tulikin sitten kiire lähtö ja joutuivat juoksemaan suoraan isoon kehään, tuloksena melkein sijoitus eli olivat viidensiä. Ralphin omaan ryhmäsuoritukseen kerkesimme hieman levätä varjossa. Hienosti poika kyllä jaksoi vielä esiintyä, kuuden joukkoon pääsimme.

Ralph_tallinna

Aikataulu näytti siltä että kohtpuoliin pitäisi lähteä jo ajamaan satamaa kohti, odotimme vielä Eijan mukaan, jonka Emppu sijoittui 9-ryhmässään toiseksi. Auto oli vielä täydempi kuin saapuessamme, oli jos jonkinlaista palkintoa, ruokasäkeistä särkyvään. Hyvin kerettiin laivaankin.

Huippuhauska reissu mahtavassa seurassa. Kiitos kaikille seurasta. Tässä oli tämän kesän seikkailut, syksylle-talvelle sitten uudet reissusuunnitelmat.